Prověřování obchodních partnerů je již v dnešní době pro zodpovědné firmy i živnostníky samozřejmostí. Rozpoznat spolehlivé obchodní partnery od těch nepoctivých je totiž na první pohled složité a chyby v jejich hodnocení mohou způsobit firmě vážné, někdy až fatální problémy. Každému podnikatelskému riziku je však možné s určitou mírou úspěšnosti předcházet.
První věc, na kterou bychom se měli zaměřit, je transparentnost našeho potenciálního či současného obchodního partnera. Základními adresami jsou v tomto ohledu Administrativní registr ekonomických subjektů, který obsahuje základní informace z několika různých zdrojů a Veřejný rejstřík se Sbírkou listin, kde mají společnosti za zákona povinnost zveřejňovat své účetní závěrky. Ke klíčovým ukazatelům patří také údaje o celkové likviditě firem. Velmi zjednodušené takzvané "zlaté bilanční pravidlo" říká, že hodnota celkové likvidity (poměr krátkodobých oběžných aktiv a krátkodobých závazků a úvěrů) má být vyšší než 1. Podle dalšího pravidla používaného při hodnocení finanční situace firem nesmí být zadluženost sledované firmy vyšší než 100 procent. Jednoduše proto, že v takovém případě společnosti nepatří vůbec nic. Dále je nutné sledovat rentabilitu firmy a to i z dlouhodobějšího hlediska, stejně jako dobu splatnosti krátkodobých závazků. Doba splatnosti krátkodobých závazků by přitom neměla být vyšší než 2 až 3 měsíce (60 – 90 dnů), i to je však poměrně dlouhá doba.
V neposlední řadě jsou klíčové informace z Insolvenčního rejstříku. To vše za předpokladu, že subjekt má nějakou historii podnikání a už se někdy do potíží dostal. Velmi nepříjemná je kombinace, když sídlo společnosti je na virtuální adrese a adresa jednatele na městském úřadě. Taková kombinace většinou naznačuje, že s firmou není něco v pořádku. Buď v ní figurují bílí koně, nebo má majitel a jednatel v jedné osobě vážné finanční problémy.
Zveřejněno na portále iHned.cz