Po první vlně kontrolních hlášení čtvrtletních plátců daně z přidané hodnoty musí správci daní obtelefonovat několik tisíc živnostníků a žádat je o doplnění údajů. Chyby, které nový systém ukázal z takzvaného spárování faktur, zatím řeší finanční úřady raději neformálním telefonem než strohou úřední výzvou.
Po svém prvním odevzdaném kontrolním hlášení však mohou být drobní podnikatelé bez obav, nic horšího než nepříjemný pocit během telefonátu jim nehrozí. Daňová správa zatím žádné sankce za chyby nechystá. Daňoví poradci jsou však přesvědčení, že takto jednoduché to bude jen při prvním kole, kdy drobní podnikatelé podávají hlášení o DPH premiérově. "Považuji za rozumné vyřešit některé chyby rychle a efektivně telefonátem. Od druhého kvartálu však očekáváme přibývání formálních výzev. Práce tedy přibude, neboť vyřízení písemné výzvy je časově náročnější než vyřízení telefonátu," uvedl viceprezident Komory daňových poradců Martin Tuček.
Účetní navíc kritizují i samotný systém evidence a zadávání jednotlivých faktur do systému finanční správy. "Komplikací je také to, že je do hlášení nutné uvést veškeré údaje přesně tak, jak jsou uvedeny na dokladu. Spousta partnerů používá odlišný variabilní symbol a jiné číslo faktury, které je dlouhé a komplikované," uvedla Štarmanová. To vše podle oslovených poradců přináší také nutnost zvednout ceny za účetní služby. Uvedené číslo tří tisíc chybujících podnikatelů navíc nemusí být ve výčtu chyb konečné. První síto zatím zachytilo pouze ty živnostníky, u kterých se nepodařilo spárovat nahlášené faktury, když ke každému dodavateli musí být dohledatelný také odběratel. Zároveň ale daňová správa pracuje na dohledávání neodevzdaných výkazů od těch lidí, kteří podali daňové přiznání, ale kontrolní hlášení ne. "Tato čísla bychom měli znát během týdne," doplnila mluvčí Petlachová.
Zveřejněno na portále iHned.cz